Min livsfilosofi

Min livsfilosofi.

 

Sedan tidig alder har jag varit intresserad av filosofi och filosofernas laror.

Larsta nar jag var ung tonaring Sofies Varld, vilken ar en novell med information om alla de stora filosofer, fran Sokrates till Freud.

Jag har sedan dess last om boken da jag anser att den ar en av de basta for den information jag letat efter. Jag har nyligen borjat lasa mer psykologi bocker och laser fortfarande om filosofer genom internet och var annars jag kan fa tag pa det.

 

Nar jag var runt tretton ar, kanske yngre borjade jag skapa min egen livsfilosofi.

Det har alltid varit de stora fragorna som alla filosofer nagon gang undrar over.

 

Vem ar jag?

Var kommer Universum fran?

Hur skapades jorden?

 

Bara for att ge exempel. Nu har jag dessvarre inte mina tidigare anteckningar har annars har jag nog skrivit ner en hel del jag glomt.

Jag har dock inte kommit upp med nagot svar pa dessa fragorna utan letar fortfarande som besatt, speciellt efter svaret till Vem ar jag?

 

Jag tror pa sjalen. Jag tror att sjalen alltid ar en och desamma som lever vidare aven efter att kroppen har gett upp. Jag tror att sjalen utan kroppen har tillgang till information. All information.

I och med att sjalen har alltid funnits, har kan man skapa nagot man inte kan ta pa, eller beskriva for vad det ar, nagot andligt? Enkla svaret ar att de alltid funnits. Jag tror att sjalen alltid funnits och nar den ar utanfor kroppen, nar kroppen inte finns langre, sa har den tillgang till all information,  hur jorden kom till? Var universum kommer from etc.

 

Vi anvander bara cirka 10 procent av var hjarna. Fodslen ar an valdigt dramatisk upplevelse for oss.

Jag tror att vi fodds med all kunskap. Kunskap om Allt! Men att antingen hjarnan tvingar sjalen att blockera vad den vet for att det ar for mycket kunskap for en manniska att hantera utan att bli galen. En mojlighet ar att aven hjarnan har all denna information som sjalen har, kankse aven mer pga av att pa ett eller annat sett har den upplevt allt i nerbrytning och uppbyggnad av molekyler och aven evulationen, men det ar samma sak, det ar blockerat for att vi kan helt enkelt inte veta.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0